söndag 11 april 2010

Vem bor på Harpsund när Statsministern inte bor där?


Ibland stöter man på typer, idag stötte vi på en typ i Malmköping. Någon hade vaknat på fel sida och såg några barn som cyklade på trottoaren (obs inte Philip och jag), och det fick de minsann veta att det får man inte göra. Sen ville hon klargöra även för oss sin ståndpunkt trots att vi inte cyklade på trottoaren. Det hoppade ur en och annan groda ur hennes mun kan jag säga. Det är något speciellt med vissa äldre människor och trafikregler. Bortsett från den lilla konfrontationen så var dagens tur en riktig höjdare. Vi cyklade söderut till Svalboviken via Näshulta. Vidare mot Malmköping via Mellösa där vi stannade på kyrkogården och löste romerska årtal. Nämnas bör också Harpsund och Fjellskäfte som vi passerade som var turens absoluta höjdpunkt med ett oerhört vackert landskap. Cyklandes på en smal gammal asfaltsväg med solen i zenit, vinden i ryggen, tillfälliga bäckar porlandes här och där och ängar som sluttar ner till en liten sjö. En ren njutning som bara kan upplevas på cykel. På ett ställe var det så mycket vatten att vägen låg under ytan. Det blev 11 mil idag och snart firar vi halva träningssträckan 50 mil tillsammans med att det om några dagar bara är 30 dagar kvar till vi far. En tid som börjar kännas riktigt kort och som ibland sätter en extra nerv i tillvaron. Egentligen så har vi koll på det mesta men ändå så kan jag ibland få en blockout och undra hur det verkligen kommer att gå. Min instinkt säger mig att detta kommer att bli ett mycket lyckat och spännande projekt som kommer att leda oss vidare i livet med en helt ny erfarenhet i ryggsäcken. Något som får mig att gå upp om morgonen och känna livsnerven sprudla. Ungefär ganska exakt i motsats till den där sura damen i Malmköping.

Dang!!

Johan

2 kommentarer:

  1. Ja blev lite nyfiken när jag såg bilden: vad är det för cykel? Jag har inte sett den växeln på någon annan cykel än på våra egna...

    SvaraRadera
  2. Jag har byggt cykeln själv. Det är en Miyata-ram från tidigt 90 sen är det blandade komponenter. Valde dessa växlar för att få plats med en stor styrväska utan att vara i vägen för växelvajrar. Johan

    SvaraRadera