tisdag 29 juli 2014

Till regn var vi komna och till regn fick vi vända åter.

Säcken är knuten, cirkeln är sluten, refrängen är påtänkt!

7 länder avverkade och 120mil+ tillryggalagda. Nu är vi åter i Zürich där allt startade. Ögonblickligen när vi återkom till Schweiz, möttes vi av ihärdigt regn och kyla. Därför har alla våra kläder luktat sur disktrasa i två dagar nu. Lyckligtvis har vi nu bott två nätter hos Esther en warmshower-host i Zürich, som lät oss äckla ner hennes fina lägenhet med våra skitiga kläder.

Innan vi kom hit igen cyklade vi alltså från Italienska alperna ner till Milano och medelhavet. Där vi sedan cyklade oss via kusten genom Monaco, Nice, Cannes och till Marseille. Från Marseille tog vi nattåg upp till Schweiz. Där vi sedan cyklade en lov genom de nordöstra schweiziska alperna, genom Lichtenstein, Österrike, Tyskland och (norr om bodensjön) sedan tillbaka till Zürich.

Eins, Zwei, Drei!

Om vi ska plocka ut några guldkorn från resan. Kan jag nämna när vi träffade vår vingårdsman Cave på en vingård i södra Frankrike. Han drog historier om när Ingvar Kamprad besökt hans ägor (på franska) och tycktes gilla oss. Detta trots att vi insisterade på att ta vinsorterna i motsatt förfarande.

Eller när vi satt på ett tak i gamla stan i Marseille och såg solen gå ner över medelhavet, tillsammans med vår husvärd Guillume och hans dotter Gina.

Eller kanske då vi badade i Monaco med kristallklart vatten och len, slät stenstrand.

Det mesta har gått vår väg denna resa. Det är bara cyklarna som behöver service av Johan när vi kommer hem. Jessicas cykel har till exempel tappat 3 skruvar, som vi inte vetat var de kommit från. Våra kedjor har också rostat av allt regn i Schweiz, till den grad att vi blev tvugna att smörja in kedjorna med solkräm för att stävja gnisslandet.

Enkel slutsats från resan norr om alperna regnar det konstant. Söder om alperna är det konstant solsken.

Avslutningsvis tänkte vi stolpa upp det bästa och sämsta med respektive land i punktform.

Det bästa med:

Schweiz= att man kan tåget därifrån
Italien= Kaffet
Frankrike= Havet
Monaco= Yachtklubben
Lichtenstein= Alla äldre (dvs invånarna)
Österrike= Nedförsbackarna i Voralbergen
Tyskland= Att de tar maestro men inte visa

Det sämsta med:

Schweiz = Att en kaffe och en croissant kostade 150sek.
Italien = Att man måste krypa ut på alla fyra från toaletterna, för att få tvätta rent rumpenstumpen med en slang i allmänutrymmet.
Frankrike = Att Jonatan la handduken i en gammal spya på stranden.
Monaco = Skräcktunnlarna
Lichtenstein = Alla ryska fotbollshuliganer som trakasserade oss i Vaduz.
Österrike = Att folk snor ens backspeglar
Tyskland = Att man måste ha passerkort med kod för att bo i tält.

Nu var det slut för den här resan. Nästa gång cyklar vi i USA igen!

Boooom!

/Jonatan "Lagotto" Hjertton, Marina "Dachshund" Hjertton och Jessica "KattenAaronfavoriten" Kristoffersson